De crash dieet top 5 van slechtste diëten

Dagelijks laten veel afvallers zich verleiden door snel en makkelijk. Zij kiezen voor afvallen met een crash dieet, wat geen verstandige keuze is. Het crash dieet is een ongezond dieet waarmee je weinig tot geen resultaat zal boeken als je het over de lange termijn bekijkt.

Je eet weinig, krijgt belangrijke stoffen niet binnen en verliest vrijwel geen vet, maar wel heel veel spieren en vocht. Dat kan erg schadelijk zijn voor je lichaam. Tijd dus om in actie te komen en te stoppen met crash diëten.

Hier volgt een top 5 van slechtste crash diëten op dit moment. Volg je één van deze diëten? Ga dan voor jezelf eens na of je daar wel mee door zou willen blijven gaan.

 

1 Het ziekenhuisdieet

De naam klinkt verraderlijk, want je zou zeggen dat een dieet met die naam wel gezond móet zijn. Maar dat is het niet. Je eet net als een zieke patiënt. Weinig calorieën en dus weinig energie. Maar wel met het verschil dat mensen die in het ziekenhuis liggen weinig energie nódig hebben. Als je een gewoon leven leidt heb je die energie wel nodig en kom je (met maar 50% van de aanbevolen hoeveelheid calorieën per dag!) flink wat tekort.

Laat dit dieet dus links liggen.

 

2 Het militaire dieet

Het militaire dieet is een zeer streng dieet. Gedurende drie dagen mag je maar 500 tot 1000 calorieën. Dat betekent dat je enorm achteruitgaat in energie en dat zal je merken. Levenloos en futloos, zo ga je je voelen met dit dieet.

Het militaire dieet zou gebaseerd zijn op de voeding van militairen. Maar dat is niet zo. Militairen moeten juist heel vele eten, omdat ze dagelijks heel veel energie nodig hebben.

Het militaire dieet wordt ook wel het 3 dagen dieet genoemd.

Top 5 crash dieet

 

3 Het soepdieet

Een soepdieet is gericht op het eten van magere soepjes. Oftewel: opgewarmd water met bouillon en hier en daar eens wat groente. Erg ongezond en lang niet voldoende om een hele dag op te functioneren. Je zou de soepjes verspreid over de dag mogen eten en mag meerdere soepen maken.  Maar het idee blijft hetzelfde: je hebt ook vet en koolhydraten nodig om gezond te kunnen functioneren. Een soepdieet gaat je wat dat betreft echt niet helpen om af te vallen.

 

4 Het grapefruit dieet

De basis van een grapefruit dieet is dat je bij iedere maaltijd een grapefruit eet. Daar mag je af en toe een extra stukje voeding bij, zoals een kaal geroosterd broodje, een cracker of een wortel. Al met al eet je heel veel grapefruits en weinig andere voeding. Het gevolg is dat je razendsnel afvalt in spiermassa en vocht, want je lichaam moet de energie die het nodig heeft toch ergens vandaan halen?

Een grapefruit dieet voorziet niet in de voedingsbehoefte van je lichaam. Je krijgt lang niet genoeg energie binnen om de dag mee rond te komen en zal dat gaan merken. Negeer ook dit dieet, dus!

 

5 Het yoghurt dieet

Het principe van het yoghurt dieet lijkt op dat van het soepdieet. Je eet alleen geen soep, maar yoghurt of kwark (allebei mager!) als basis. Daar mag je dan wat nootjes en fruit doorheen roeren, maar wel met mate.

Het idee zou zijn dat je vol raakt van yoghurt en geen honger meer hebt. Dat is al een fabeltje op zich, want je krijgt gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnen om je echt verzadigd te voelen. Daarbij krijg je veel andere stoffen niet binnen, die je lichaam wel nodig heeft om energie te blijven houden.

 

Laten staan

Het mag duidelijk zijn: deze top 5 van crash diëten gaan je op de korte termijn – en zeker op de lange termijn – echt niet helpen om af te vallen. Je kunt ze beter laten staan en je richten op de langere weg. Zoek een dieet dat wél werkt of ga gewoon gezonder leven: meer groenten en fruit, meer bewegen. Het is een kwestie van je huidige leven omgooien tot een gezondere lifestyle. Alleen op die manier zal je echt succes boeken met afvallen en je streefgewicht behalen én behouden.

Het dieetschema van het yoghurtdieet

Zoals de naam van het dieet al doet vermoeden, is het yoghurtdieet sterk gebaseerd op de consumptie van yoghurt. Het dieet is zeer caloriearm en kan derhalve maar een beperkte periode gevolgd worden. Het yoghurtdieet valt dan ook onder de zogenaamde crashdiëten. Een crashdieet is een dieet waarin je in zeer korte termijn je calorie-inname drastisch vermindert en behoorlijk wat kilo’s lichaamsgewicht kunt verliezen. Ten aanzien van het yoghurtdieet bestaan er meerdere varianten wat betreft duur en voorgeschreven voeding. In dit artikel geven we je een dieetschema van een yoghurtdieet voor de periode van 1 week.

Yoghurt met lekkers

Wat eet ik tijdens het yoghurtdieet?

Maandag

Ochtend: Als ontbijt neem je 1 stuk fruit, bijvoorbeeld een sinaasappel of een appel. Je mag daarnaast een beschuitje of een (geroosterd) sneetje brood en koffie of thee zonder suiker.

Middag: ’s Middags neem je wederom een stuk fruit, circa 400 ml yoghurt (2 bekers), 2 beschuitjes of boterhammen en een ei.

Avond: Als avondmaaltijd neem je 1 beker yoghurt, een salade van sla en twee tomaten, 2 geroosterde sneetjes brood, maximaal 2 eieren en 2 sneetjes brood. Indien gewenst kun je er nog een kopje soep bij nemen.

Dinsdag

Ochtend: Wederom kies je 1 stuk fruit dat je lekker vindt, maximaal 2 geroosterde sneetjes brood en koffie of thee zonder suiker.

Middag: 1 stuk fruit, 2 bekers met yoghurt (400 ml), een ei en twee geroosterde sneetjes brood.

Avond: 1 stuk fruit, 2 tomaten, circa 200 gram mager vlees, een geroosterd sneetje brood en 1 beker yoghurt.

Woensdag

Ochtend: 1 stuk fruit, koffie of thee zonder suiker en maximaal 2 geroosterde sneetjes brood.

Middag: 1 stuk fruit, 400 ml yoghurt, 2 geroosterde sneetjes brood en een ei.

Avond: Als avondmaaltijd mag je circa 150 gram biefstuk eten, een beker yoghurt, een geroosterd sneetje brood en 1 stuk fruit.

Donderdag

Ochtend: 1 stuk fruit, een geroosterd sneetje brood of een beschuitje en koffie of thee zonder suiker.

 

Middag: Circa 150 gram kwark, een tomaat, een ei en een geroosterd sneetje brood.

Avond: Circa 200 gram mager vlees, een stuk fruit naar keuze, 2 tomaten, 1 beker yoghurt en een geroosterd sneetje brood.

 

Vrijdag:

Ochtend: 1 stuk fruit naar keuze, een groosterd sneetje brood en koffie of thee zonder suiker.

Middag: circa 250 gram vis (naar eigen keuze), een geroosterd sneetje brood en een tomaat.

Avond: Sla met 2 tomaten, en een beker yoghurt en een ei.

Extra informatie m.b.t. het yoghurtdieet

 Het moge duidelijk zijn dat het bovenvermelde dieetschema een zeer streng regime kent met zeer weinig calorieën. Wanneer je gezond van lijf en leden bent, en op korte termijn wat kilo’s kwijt wilt raken, kun je dit crashdieet wel eens volgen. Het is echter een zwaar dieet en niet bepaald gezond. Je mist immers de nodige voedingsstoffen als vitamines en mineralen welke vertegenwoordigd zijn in met name groenten. En groenten zijn niet bepaald rijkelijk vertegenwoordigd in dit schema. Ga het yoghurtdieet dus zeker niet met grote regelmaat herhalen, maar kies dan voor een meer uitgebalanceerde manier van diëten.

 

Ervaring met het yoghurtdieet

Benieuwd wat de ervaringen zijn met het yoghurtdieet? Nadia zocht het uit en maakte er een filmpje van:

Het ziekenhuisdieet volgen is ongezond

Een van de meest bekende crash diëten is het ziekenhuisdieet. Het ziekenhuisdieet is oorspronkelijk bedacht voor patiënten met overgewicht die voor een risicovolle operatie staan. Om de kans op complicaties te verminderen, dienen zij in korte tijd veel gewicht te verliezen. Daarom kent het dieet een zeer streng regime, waarbij men in 5 dagen zeer weinig calorieën inneemt. Op deze manier is het mogelijk om in 5 dagen 5 kilo af te vallen. Hoewel dit aanlokkelijk klinkt, is het een zeer ongezonde methode van afvallen. En daarnaast zul je na het dieet vliegensvlug weer op je oude gewicht zitten..zo niet daarboven. In dit artikel leggen we je dan ook uit waarom je het ziekenhuisdieet beter niet kunt volgen.

Wat houdt het ziekenhuisdieet in?

Zoals gezegd is het ziekenhuisdieet een zeer streng dieet van 5 dagen, waarbij je dagelijks minder dan 1000 kcal per dag inneemt. Indachtig de gemiddelde energiebehoefte van een man (2500 kcal) en een vrouw (2000 kcal), betekent dit dat er een negatieve energiebalans wordt gecreëerd. Tijdens het ziekenhuisdieet eet je 3 caloriearme maaltijden per dag. Meer niet. De maaltijden bestaan bijvoorbeeld uit een sneetje brood, een geroosterde boterham en een stuk fruit. Een enkele keer kun je hier bijvoorbeeld een ei aan toevoegen. Water en koffie/thee zonder melk en suiker mag je onbeperkt drinken.

Waarom is het ziekenhuisdieet ongezond?

Helaas is het volgen van het ziekenhuisdieet geen gezonde manier van afvallen. Dit heeft een aantal redenen. Allereerst resulteert het ziekenhuisdieet onherroepelijk in het jojo-effect. Het jojo-effect houdt in dat je na het dieet snel weer aankomt in gewicht. Er bestaat een grote kans dat je zelfs dikker zal worden dan je voor het dieet was. Dit werkt als volgt: door de drastische manier van afvallen gaat je lichaam in een ‘energiezuinige modus’. Na het dieet blijft die modus nog een tijdje behouden, waardoor alles wat je extra eet direct wordt opgeslagen als vet.

Een andere ongezonde bijkomstigheid is de afbraak van spiermassa. Tijdens het superstrenge dieet zal je lichaam niet alleen energie genereren door je vetmassa aan te spreken, maar ook je spieren. Je spieren worden als het ware ‘opgevreten’. Ook dit is ongezond aangezien je spieren belangrijk zijn voor je stofwisseling. Hoe meer spieren je hebt, des te beter zul je energie uit voeding kunnen verbranden. Na het dieet zul je dus juist meer moeite hebben om op gewicht te blijven, laat staan afvallen.

En dan zijn er nog meer nadelen..het ziekenhuisdieet biedt onvoldoende vitaminen en mineralen, die belangrijk zijn voor je lichaam. Zeker wanneer je het ziekenhuisdieet vaker gaat volgen, bestaat er een grote kans op tekorten aan belangrijke voedingsstoffen. Daarnaast voel je je tijdens het dieet moe en futloos, simpelweg omdat je geen energie hebt. Lekker gezond sporten zal dan ook lastig worden tijdens het dieet.

Conclusie

Het ziekenhuisdieet is een ongezonde manier om af te vallen. Beter kies je voor een dieet dat meer uitgebalanceerd is, met voldoende vitaminen en mineralen. Ook is de geleidelijke weg de betere weg. Daarmee voorkom je het jojo-effect en is de kans veel groter dat de kilo’s die je bent kwijtgeraakt ook niet meer terugkomen.