10 Dagen Dieet + ERVARING

Het 10 dagen dieet is toch wel het meest beschreven dieet op het internet. Er zijn werkelijk honderden 10 dagen diëten te vinden die qua samenstelling sterk uiteenlopen. Het gevolg is dat er ook veel discussie is ontstaan over de diëtiek methode en de samenstellingen van de verschillende diëten. Sterker nog: Sommige 10 dagen diëten worden als ongezond en zelf gevaarlijk beschreven. Om deze reden alleen al is het belangrijk dat je eerst professioneel advies bij jouw huisarts, specialist of voedingsconsulent inwint voordat je aan het dieet begint.

Een 10 dagen dieet is gebaseerd op het principe dat alle voedingscomponenten, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten en mineralen, in de juiste hoeveelheden worden genuttigd. Bij dit dieet wordt vooral de nadruk gelegd op het beperkte aantal calorieën dat op een 10 dagen termijn dagelijks beschikbaar is. Hierbij kan het doel van een 10 dagen dieet ook verschillen: Sommige 10 dagen diëten zijn gericht op de “Detox” (Ontgiften) waarbij het streven is om zoveel mogelijk vrije radicalen kwijt te raken. Andere 10 dagen diëten zijn gericht op het “Rebooten” (Herstarten) waarbij vooral veel aandacht uitgaat naar de darmflora en het gehele spijsverteringskanaal. De laatste en grootste groep 10 dagen diëten zijn hoofdzakelijk gericht op het afvallen.

 

Het detoxen of het ontgiften is een esoterische dieet methode voor het reinigen van het lichaam van lichaamsvreemde stoffen. Het zelfreinigend proces in ons lichaam gaat 24 uur per dag door en wordt niet of nauwelijks beïnvloedt door een detox 10 dagen dieet. Wel is het een gegeven dat we door een 10 dagen detox dieet minder vrije radicalen tot ons nemen. Een reboot dieet, dat meestal gebaseerd is op het principe van vasten, is gericht op het herstarten van het spijsverteringsproces. Hierbij gaat men meestal uit van het principe om het dieet op te bouwen uit zoveel mogelijk snel verteerbare en niet schadelijke voedingscomponenten. Wetenschappers hebben wel vraagtekens wat betreft de 10 dagen detox en de 10 dagen reboot diëten. In beide gevallen is het wetenschappelijke bewijs, geleverd door de verschillende dieet “specialisten”, uiterst twijfelachtig.

 

De grootste groep 10 dagen diëten zijn er op gericht om binnen de gestelde periode zoveel mogelijk gewicht te verliezen. Evenals de andere diëten treffen we hier ook drie dieetgroepen aan. Het 10 dagen crash dieet met 700 tot 1.000 calorieën (2,9 tot 4,1 KJ), het 10 dagen standaard dieet met 1.000 tot 1.400 calorieën (4,1 tot 5,7 KJ) en het 10 dagen basis dieet met 1.400 tot 1.800 calorieën (5,7 tot 7,4 KJ). Op internet wordt voornamelijk gediscussieerd over de 10 dagen crash diëten. Veel specialisten vinden een crash dieet van langer dan 4 dagen onverantwoordelijk en zelfs schadelijk voor de gezondheid. Dergelijk diëten zouden alleen onder professionele begeleiding gevolgd mogen worden.

 

Natuurlijk zijn er ook een groot aantal 10 dagen diëten die effectief en ook gezond zijn. Gezien de enorme aantallen 10 dagen diëten die op internet beschikbaar zijn, zal het een moeilijke opgave worden om het juiste dieet te vinden. Belangrijk is dat het 10 dagen dieet alle noodzakelijke voedingscomponenten in de juiste hoeveelheden bevat en dat het aantal calorieën beperkt is. Het 10 dagen dieet dient afgestemd te zijn op jouw dagelijkse energiebehoefte zodat de gezondheid en het dagelijkse functioneren gewaarborgd wordt. Zoals bij elk dieet geldt; Benader eerst jouw huisarts, specialist of voedingsconsulent voor professionele informatie en goede adviezen. In de meeste gevallen hebben deze specialisten zelfs een kant-en-klare beschrijving van een 10 dagen dieet klaar liggen.

 

 

 

Geef een reactie