De crash dieet top 5 van slechtste diëten

Dagelijks laten veel afvallers zich verleiden door snel en makkelijk. Zij kiezen voor afvallen met een crash dieet, wat geen verstandige keuze is. Het crash dieet is een ongezond dieet waarmee je weinig tot geen resultaat zal boeken als je het over de lange termijn bekijkt.

Je eet weinig, krijgt belangrijke stoffen niet binnen en verliest vrijwel geen vet, maar wel heel veel spieren en vocht. Dat kan erg schadelijk zijn voor je lichaam. Tijd dus om in actie te komen en te stoppen met crash diëten.

Hier volgt een top 5 van slechtste crash diëten op dit moment. Volg je één van deze diëten? Ga dan voor jezelf eens na of je daar wel mee door zou willen blijven gaan.

 

1 Het ziekenhuisdieet

De naam klinkt verraderlijk, want je zou zeggen dat een dieet met die naam wel gezond móet zijn. Maar dat is het niet. Je eet net als een zieke patiënt. Weinig calorieën en dus weinig energie. Maar wel met het verschil dat mensen die in het ziekenhuis liggen weinig energie nódig hebben. Als je een gewoon leven leidt heb je die energie wel nodig en kom je (met maar 50% van de aanbevolen hoeveelheid calorieën per dag!) flink wat tekort.

Laat dit dieet dus links liggen.

 

2 Het militaire dieet

Het militaire dieet is een zeer streng dieet. Gedurende drie dagen mag je maar 500 tot 1000 calorieën. Dat betekent dat je enorm achteruitgaat in energie en dat zal je merken. Levenloos en futloos, zo ga je je voelen met dit dieet.

Het militaire dieet zou gebaseerd zijn op de voeding van militairen. Maar dat is niet zo. Militairen moeten juist heel vele eten, omdat ze dagelijks heel veel energie nodig hebben.

Het militaire dieet wordt ook wel het 3 dagen dieet genoemd.

Top 5 crash dieet

 

3 Het soepdieet

Een soepdieet is gericht op het eten van magere soepjes. Oftewel: opgewarmd water met bouillon en hier en daar eens wat groente. Erg ongezond en lang niet voldoende om een hele dag op te functioneren. Je zou de soepjes verspreid over de dag mogen eten en mag meerdere soepen maken.  Maar het idee blijft hetzelfde: je hebt ook vet en koolhydraten nodig om gezond te kunnen functioneren. Een soepdieet gaat je wat dat betreft echt niet helpen om af te vallen.

 

4 Het grapefruit dieet

De basis van een grapefruit dieet is dat je bij iedere maaltijd een grapefruit eet. Daar mag je af en toe een extra stukje voeding bij, zoals een kaal geroosterd broodje, een cracker of een wortel. Al met al eet je heel veel grapefruits en weinig andere voeding. Het gevolg is dat je razendsnel afvalt in spiermassa en vocht, want je lichaam moet de energie die het nodig heeft toch ergens vandaan halen?

Een grapefruit dieet voorziet niet in de voedingsbehoefte van je lichaam. Je krijgt lang niet genoeg energie binnen om de dag mee rond te komen en zal dat gaan merken. Negeer ook dit dieet, dus!

 

5 Het yoghurt dieet

Het principe van het yoghurt dieet lijkt op dat van het soepdieet. Je eet alleen geen soep, maar yoghurt of kwark (allebei mager!) als basis. Daar mag je dan wat nootjes en fruit doorheen roeren, maar wel met mate.

Het idee zou zijn dat je vol raakt van yoghurt en geen honger meer hebt. Dat is al een fabeltje op zich, want je krijgt gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnen om je echt verzadigd te voelen. Daarbij krijg je veel andere stoffen niet binnen, die je lichaam wel nodig heeft om energie te blijven houden.

 

Laten staan

Het mag duidelijk zijn: deze top 5 van crash diëten gaan je op de korte termijn – en zeker op de lange termijn – echt niet helpen om af te vallen. Je kunt ze beter laten staan en je richten op de langere weg. Zoek een dieet dat wél werkt of ga gewoon gezonder leven: meer groenten en fruit, meer bewegen. Het is een kwestie van je huidige leven omgooien tot een gezondere lifestyle. Alleen op die manier zal je echt succes boeken met afvallen en je streefgewicht behalen én behouden.

Geef een reactie