Het yoghurtdieet volgen + KWARK dieet

Een yoghurt dieet, dat over het algemeen veel gelijkenis heeft met een ziekenhuis crash dieet, is vaak samengesteld op basis van halfvolle of magere producten. Dit dieet is meestal van korte duur (3 tot 5 dagen) waarbij men ongeveer 1 kilo lichaamsgewicht per dag kunnen afvallen. Belangrijk hierbij is ervoor te zorgen dat alle belangrijk voedingscomponenten (Eiwitten, koolhydraten, vetten, mineralen, vitaminen en vocht) in de juiste hoeveelheid aanwezig zijn. Een tekort aan één van deze componenten kan schadelijk zijn voor de gezondheid.

Yoghurt dieet of Kwark dieet

Omdat men yoghurt niet lekker vindt, hebben sommige mensen echter een voorkeur voor kwark. Kwark wordt geproduceerd door melkzuurbacteriën en stremsel aan melk toe te voegen. Na een kort rijpingsproces ontstaat er een product dat het uiterlijk heeft van yoghurt. Echter is kwark een verse kaassoort dat over het algemeen een vetpercentage heeft dat twee maal zo hoog is als het vetpercentage van yoghurt. Om deze reden is een kwark dieet niet zo populair als een yoghurt dieet. Kwark heeft wel een hoog gehalte aan caseïne (gemakkelijk afbreekbaar melkeiwit) en bevat daarom een hoog percentage aan essentiële aminozuren. Hiernaast bevat kwark veel Calcium (Kalk) dat belangrijk is voor de botten en vitamine K2 dat het Calcium in de botten stabiliseert en bijdraagt voor een goed functionerend bloedvatenstelsel en een goede bloedstolling. Door deze eigenschappen maken veel sporters ook gebruik van kwark als herstelvoeding.

 

Net zoals een yoghurt dieet heeft een kwarkdieet meestal veel weg van een ziekenhuis crash dieet. Om deze reden vraagt dit dieet om een goede voorbereiding en een groot doorzettingsvermogen. Het kwark dieet is meestal gebaseerd op een korte periode waarbij het dagelijkse menu flink onder handen wordt genomen. Gemiddeld zal een kwark dieet ongeveer 600 tot 800 calorieën bevatten waardoor je in korte tijd aanzienlijke resultaten kan behalen. Indien je een goed kwark dieet volgt, dat ook werkelijk afgestemd is op jouw persoonlijke voedingsbehoefte, kan je tot 4 kilo lichaamsgewicht per week afvallen. Voorwaarde is wel dat je jouw eetpatroon, na de dieet periode, aanpast zodat je het behaalde resultaat ook vast kunt houden. Een kwark dieet mag maximaal 1 week duren omdat anders het dieet schadelijk kan zijn voor jouw gezondheid. Om deze reden is het beter om na een kwark dieet minimaal 1 week “rust” te houden zodat jouw lichaam tijd krijgt om zich te herstellen.

 

Een kwark dieet werkt, in tegenstelling tot het yoghurt dieet, niet in maaltijden maar in kleine hoeveelheden die over de gehele dag verspreidt worden geconsumeerd. Het meeste effect behaald men als de hoeveelheid voeding wordt verdeeld over 6 kleine maaltijden per dag. Een dagmenu van een kwark dieet bestaat uit 400 gram (Magere) kwark aangevuld met met een bijgerecht en een extraatje. Het bijgerecht bestaat voornamelijk uit fruit ( 2 appels, sinaasappels, bananen of grapefruits) of 50 gram cornflakes. Als extraatje kan je kiezen uit 50 gram radijsjes of tomaten of pompoenblokjes, een halve paprika, 2 kleine tomaten of augurken.

 

Een kwark dieet is zeer ingrijpend als het gaat om het aanpassen van het dagelijkse voedingspatroon. Vooral als je gezondheidsproblemen hebt of een als je een intensief sporter bent is het volgen van een kwarkdieet niet raadzaam. Het is altijd verstandig om eerst professioneel advies bij de huisarts, diëtist of voedingsconsulent in te winnen voordat je aan een kwark dieet begint.

Geef een reactie