Werken aan een oplossing voor diabetes type 2

In Nederland komen er steeds meer mensen bij die lijden aan diabetes type 2, voorheen ook wel suikerziekte en ouderdomsdiabetes genoemd. Opvallend is dat de mensen bij wie diabetes type 2 gediagnostiseerd wordt steeds jonger zijn.

Onze maatschappij is er kennelijk op ingericht dat we sneller naar overbodige suikers grijpen, waardoor onze lever geen insuline meer aan kan maken. Over wat diabetes type 2 precies inhoudt staat op Dieetkompas een mooi artikel te lezen.

Momenteel wordt, door onder meer het Diabetesfonds, hard gewerkt aan een oplossing. Er wordt veel onderzoek gedaan.

Hoever zijn we nu en wat wil het Diabetesfonds bereiken? Je leest het in dit artikel.

 

Doel van het Diabetesfonds

Het Diabetesfonds probeert te achterhalen wat er precies fout is gegaan bij mensen die diabetes type 2 hebben. Hoewel het ziekteverloop heel duidelijk is en ook de oorzaken vrij voor de hand liggend zijn, gaat het bij sommige mensen niet mis en bij andere wel. Diabetes type 2 is nog altijd een enorm complexe ziekte. Het doel van het Diabetesfonds is om meer zicht te krijgen op wat diabetes type 2 is en hoe het voorkomen of misschien zelfs genezen kan worden.

 

Wat weten we over diabetes type 2?

De gevolgen en impact van diabetes type 2 worden door veel mensen onderschat. Er is niet voor niets veel onderzoek naar. Zo vraagt het Diabetesfonds zich af hoe het komt dat ons lichaam ongevoelig kan worden voor insuline. Het antwoord op die vraag zou weer kunnen leiden tot een route naar genezing.

In Nederland is veel onderzoek gedaan naar diabetes type 2. Dat heeft dan ook veel antwoorden en feiten opgeleverd. De belangrijkste feiten en kennis over diabetes type 2 zijn de volgende:

  • Omstreeks 2000 ontdekten onderzoekers dat er veel mensen zijn die diabetes type 2 hebben zonder het te weten. Zij kunnen onnodige schade oplopen aan onder meer hun bloedvaten, hart en ogen. Om mensen bewuster te laten worden is er meer aandacht voor de ziekte.
  • Overgewicht zorgt voor ontstekingsstoffen. Daardoor raakt het vetweefsel van dikke mensen langdurig ontstoken. Deze ontsteking kan leiden tot diabetes type 2.
  • Aangezien het aantal mensen met overgewicht toeneemt is het niet vreemd dat ook het aantal gevallen van diabetes type 2 toeneemt.
  • Ons afweersysteem speelt een belangrijke rol bij diabetes type 2. Onderzoekers ontdekten dat NKT cellen het lichaam gezond houden. Wanneer mensen dikker worden verdwijnen die cellen. Het lichaam wordt dus steeds vatbaarder voor diabetes.
  • Bloedvaten en hart zijn gezonder te houden door beweging. Want beweging verbetert de bloedsuikerspiegel en de vethuishouding in het bloed, de spieren en de lever. Mensen die veel bewegen hebben een lever die beter werkt en minder vet vasthoudt.

Leven met diabetes type 2

Toekomst

Diabetes type 2 levert nog altijd veel vragen op. In de toekomst wil het Diabetesfonds nog meer antwoorden kunnen geven en beter begrijpen wat er allemaal in het lichaam gebeurt in de aanloop naar diabetes type 2 en tijdens diabetes. Zo wil het Diabetesfonds achterhalen of er een manier os om het lichaam weer beter te laten reageren op insuline. Ook wordt er gezocht naar (liefst natuurlijke) manieren om de bloedsuiker te verlagen.

Een aantal gegevens worden momenteel al bekeken. Zoals:

  • Bij diabetes type 2 is je lichaam ongevoelig voor insuline. Dat komt doordat de mitochondriën niet meer goed werken. Het Diabetesfonds zoekt uit hoe dat precies werkt en of deze moleculen wellicht bij te sturen zijn. Op die manier zou de bloedsuikerspiegel beter in balans gebracht kunnen worden.
  • In ons lichaam zijn wit en bruin vet aanwezig. Bruin vet verbrandt suikers en vetten en is dus nuttig. De onderzoekers zijn bezig om te bekijken hoe bruinvet actiever kan worden ingezet als behandeling voor mensen die diabetes type 2 hebben.
  • Er wordt uitgekeken naar een mogelijk nieuwe behandeling via galzouten. Galzouten worden in de lever gemaakt. Ze stimuleren de hormonen in de darmen. Daardoor zakt de bloedsuiker na een maaltijd. Spieren en vetweefsel reageren nadien ook beter op insuline.
  • Tot slot wordt gekeken naar de stof resveratrol. Resveratrol komt voor in pinda’s en rode wijn en lijkt een gunstig effect te hebben op de bloedsuikerspiegel. Misschien verkleint het nuttigen van resveratrol de kans op diabetes type 2 en helpt het het lichaam weer goed op insuline uit de lever te reageren?

In theorie is er dus al veel nagedacht over hoe diabetes type 2 te keren valt. Maar in de praktijk moet er nog heel veel onderzoek plaatsvinden. Het Diabetesfonds is vastbesloten daar werk van te maken.

Onderzoeken hebben zeker zin. Ze leveren antwoorden op. Ook als het betekent dat iets niet werkt, is dat een antwoord.

Het Diabetesfonds is continu op zoek naar donaties voor meer onderzoek. Steun jij het onderzoek van het Diabetesfonds of wil je je aanmelden als proefpersoon? Je helpt er niet alleen jezelf mee, maar ook veel andere mensen.

Op de website van het Diabetesfonds vind je meer informatie.

De crash dieet top 5 van slechtste diëten

Dagelijks laten veel afvallers zich verleiden door snel en makkelijk. Zij kiezen voor afvallen met een crash dieet, wat geen verstandige keuze is. Het crash dieet is een ongezond dieet waarmee je weinig tot geen resultaat zal boeken als je het over de lange termijn bekijkt.

Je eet weinig, krijgt belangrijke stoffen niet binnen en verliest vrijwel geen vet, maar wel heel veel spieren en vocht. Dat kan erg schadelijk zijn voor je lichaam. Tijd dus om in actie te komen en te stoppen met crash diëten.

Hier volgt een top 5 van slechtste crash diëten op dit moment. Volg je één van deze diëten? Ga dan voor jezelf eens na of je daar wel mee door zou willen blijven gaan.

 

1 Het ziekenhuisdieet

De naam klinkt verraderlijk, want je zou zeggen dat een dieet met die naam wel gezond móet zijn. Maar dat is het niet. Je eet net als een zieke patiënt. Weinig calorieën en dus weinig energie. Maar wel met het verschil dat mensen die in het ziekenhuis liggen weinig energie nódig hebben. Als je een gewoon leven leidt heb je die energie wel nodig en kom je (met maar 50% van de aanbevolen hoeveelheid calorieën per dag!) flink wat tekort.

Laat dit dieet dus links liggen.

 

2 Het militaire dieet

Het militaire dieet is een zeer streng dieet. Gedurende drie dagen mag je maar 500 tot 1000 calorieën. Dat betekent dat je enorm achteruitgaat in energie en dat zal je merken. Levenloos en futloos, zo ga je je voelen met dit dieet.

Het militaire dieet zou gebaseerd zijn op de voeding van militairen. Maar dat is niet zo. Militairen moeten juist heel vele eten, omdat ze dagelijks heel veel energie nodig hebben.

Het militaire dieet wordt ook wel het 3 dagen dieet genoemd.

We raden niemand aan een crash dieet te volgen.

 

3 Het soepdieet

Een soepdieet is gericht op het eten van magere soepjes. Oftewel: opgewarmd water met bouillon en hier en daar eens wat groente. Erg ongezond en lang niet voldoende om een hele dag op te functioneren. Je zou de soepjes verspreid over de dag mogen eten en mag meerdere soepen maken.  Maar het idee blijft hetzelfde: je hebt ook vet en koolhydraten nodig om gezond te kunnen functioneren. Een soepdieet gaat je wat dat betreft echt niet helpen om af te vallen.

 

4 Het grapefruit dieet

De basis van een grapefruit dieet is dat je bij iedere maaltijd een grapefruit eet. Daar mag je af en toe een extra stukje voeding bij, zoals een kaal geroosterd broodje, een cracker of een wortel. Al met al eet je heel veel grapefruits en weinig andere voeding. Het gevolg is dat je razendsnel afvalt in spiermassa en vocht, want je lichaam moet de energie die het nodig heeft toch ergens vandaan halen?

Een grapefruit dieet voorziet niet in de voedingsbehoefte van je lichaam. Je krijgt lang niet genoeg energie binnen om de dag mee rond te komen en zal dat gaan merken. Negeer ook dit dieet, dus!

 

5 Het yoghurt dieet

Het principe van het yoghurt dieet lijkt op dat van het soepdieet. Je eet alleen geen soep, maar yoghurt of kwark (allebei mager!) als basis. Daar mag je dan wat nootjes en fruit doorheen roeren, maar wel met mate.

Het idee zou zijn dat je vol raakt van yoghurt en geen honger meer hebt. Dat is al een fabeltje op zich, want je krijgt gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnen om je echt verzadigd te voelen. Daarbij krijg je veel andere stoffen niet binnen, die je lichaam wel nodig heeft om energie te blijven houden.

 

Laten staan

Het mag duidelijk zijn: deze top 5 van crash diëten gaan je op de korte termijn – en zeker op de lange termijn – echt niet helpen om af te vallen. Je kunt ze beter laten staan en je richten op de langere weg. Zoek een dieet dat wél werkt of ga gewoon gezonder leven: meer groenten en fruit, meer bewegen. Het is een kwestie van je huidige leven omgooien tot een gezondere lifestyle. Alleen op die manier zal je echt succes boeken met afvallen en je streefgewicht behalen én behouden.

Het dieetschema van het yoghurtdieet

Zoals de naam van het dieet al doet vermoeden, is het yoghurtdieet sterk gebaseerd op de consumptie van yoghurt. Het dieet is zeer caloriearm en kan derhalve maar een beperkte periode gevolgd worden. Het yoghurtdieet valt dan ook onder de zogenaamde crashdiëten. Een crashdieet is een dieet waarin je in zeer korte termijn je calorie-inname drastisch vermindert en behoorlijk wat kilo’s lichaamsgewicht kunt verliezen. Ten aanzien van het yoghurtdieet bestaan er meerdere varianten wat betreft duur en voorgeschreven voeding. In dit artikel geven we je een dieetschema van een yoghurtdieet voor de periode van 1 week.

Yoghurt dieet

Wat eet ik tijdens het yoghurtdieet?

Maandag

Ochtend: Als ontbijt neem je 1 stuk fruit, bijvoorbeeld een sinaasappel of een appel. Je mag daarnaast een beschuitje of een (geroosterd) sneetje brood en koffie of thee zonder suiker.

Middag: ’s Middags neem je wederom een stuk fruit, circa 400 ml yoghurt (2 bekers), 2 beschuitjes of boterhammen en een ei.

Avond: Als avondmaaltijd neem je 1 beker yoghurt, een salade van sla en twee tomaten, 2 geroosterde sneetjes brood, maximaal 2 eieren en 2 sneetjes brood. Indien gewenst kun je er nog een kopje soep bij nemen.

Dinsdag

Ochtend: Wederom kies je 1 stuk fruit dat je lekker vindt, maximaal 2 geroosterde sneetjes brood en koffie of thee zonder suiker.

Middag: 1 stuk fruit, 2 bekers met yoghurt (400 ml), een ei en twee geroosterde sneetjes brood.

Avond: 1 stuk fruit, 2 tomaten, circa 200 gram mager vlees, een geroosterd sneetje brood en 1 beker yoghurt.

Woensdag

Ochtend: 1 stuk fruit, koffie of thee zonder suiker en maximaal 2 geroosterde sneetjes brood.

Middag: 1 stuk fruit, 400 ml yoghurt, 2 geroosterde sneetjes brood en een ei.

Avond: Als avondmaaltijd mag je circa 150 gram biefstuk eten, een beker yoghurt, een geroosterd sneetje brood en 1 stuk fruit.

Donderdag

Ochtend: 1 stuk fruit, een geroosterd sneetje brood of een beschuitje en koffie of thee zonder suiker.

 

Middag: Circa 150 gram kwark, een tomaat, een ei en een geroosterd sneetje brood.

Avond: Circa 200 gram mager vlees, een stuk fruit naar keuze, 2 tomaten, 1 beker yoghurt en een geroosterd sneetje brood.

 

Vrijdag:

Ochtend: 1 stuk fruit naar keuze, een groosterd sneetje brood en koffie of thee zonder suiker.

Middag: circa 250 gram vis (naar eigen keuze), een geroosterd sneetje brood en een tomaat.

Avond: Sla met 2 tomaten, en een beker yoghurt en een ei.

Extra informatie m.b.t. het yoghurtdieet

 Het moge duidelijk zijn dat het bovenvermelde dieetschema een zeer streng regime kent met zeer weinig calorieën. Wanneer je gezond van lijf en leden bent, en op korte termijn wat kilo’s kwijt wilt raken, kun je dit crashdieet wel eens volgen. Het is echter een zwaar dieet en niet bepaald gezond. Je mist immers de nodige voedingsstoffen als vitamines en mineralen welke vertegenwoordigd zijn in met name groenten. En groenten zijn niet bepaald rijkelijk vertegenwoordigd in dit schema. Ga het yoghurtdieet dus zeker niet met grote regelmaat herhalen, maar kies dan voor een meer uitgebalanceerde manier van diëten.

 

Ervaring met het yoghurtdieet

Benieuwd wat de ervaringen zijn met het yoghurtdieet? Nadia zocht het uit en maakte er een filmpje van: